3.1 Ondersteuningsprofiel

IKC Braambos streeft ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Kinderen verschillen, dus richten we het onderwijsleerproces zo in dat hier ook ruimte voor is. Voor alle kinderen zijn we verantwoordelijk om een zo goed mogelijk passend onderwijsaanbod te realiseren, in zowel onderwijsinhoudelijk als pedagogisch-didactisch opzicht. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen met plezier leren en een positieve schoolbeleving hebben. Binnen het ondersteuningsaanbod maken wij onderscheid tussen ons schoolbrede ondersteuningsaanbod, de basisondersteuning en de extra ondersteuning.

De uitgangspunten van onze onderwijszorg zijn:

  • De leerkracht houdt rekening met de onderwijsbehoefte van elke leerling.
  • De leerkracht stemt de activiteiten af op het ontwikkelingsniveau van de leerlingen.
  • De leerkracht biedt leerlingen de mogelijkheid om in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden een minimumpakket binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen.
  • Daarnaast biedt de leerkracht de kinderen een aanvullend programma aan. Het aanbieden van de leerstof op verschillende niveaus vindt plaats binnen de groep.
  • We nemen ouders serieus als “partner” in de ontwikkeling van hun kind.
  • We geven leerlingen hoorrecht over hun eigen ondersteuningsplan.
  • Alle leerlingen worden gevraagd naar hun mening over het ondersteuningsaanbod op school. We beschrijven de mening van de leerlingen in de schoolgids. Hun mening wordt opgenomen in de schoolgids waarbij wij ook beschrijven of we de ondersteuning hierdoor hebben aangepast.

In dit hoofdstuk geven we een bondige samenvatting hoe wij hier als school invulling aan hebben gegeven.

Passend Onderwijs
Elk kind, ook een kind met een beperking, heeft recht op onderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet op Passend Onderwijs in werking getreden. Onze school is echter niet in staat om iedere zorgleerling op te nemen. Allereerst dient de plaatsing in het belang van de leerling zelf te zijn, maar ook het belang van de groep waarin de betreffende leerling geplaatst zal worden, wordt meegenomen in de afweging om een leerling met extra ondersteuningsbehoeften aan te nemen. Ieder verzoek tot plaatsing zal van geval tot geval bekeken worden. In voorkomende gevallen kan de school besluiten om een kind eerst tijdelijk toe te laten of te weigeren. Voor leerlingen die medische zorg nodig hebben, handelen wij volgend het protocol: Medisch handelen (link van  maken naar het protocol) vanuit de stichting. Afbeelding van de ondersteuningspiramide komt hierbij als afbeelding, maar deze volgt nog-> wordt geleverd door Meer Primair zomer ‘25.

Kwaliteitscoördinatoren
De onderwijszorg voor alle kinderen neemt een vooraanstaande plaats in op onze school. IKC Braambos heeft een kwaliteitscoördinator die contact onderhoudt met de groepsleerkrachten. Ze bespreekt de toetsresultaten en begeleidt de leerkrachten en ouders in hun zorg voor de kinderen. De kwaliteitscoördinator is medeverantwoordelijk voor het leerlingvolgsysteem op IKC Braambos.

PDO (onderzoek)
In gezamenlijk overleg kan besloten worden tot observatie van de leerling in de groep of het afnemen van een Pedagogisch Didactisch Onderzoek (PDO). In alle gevallen wordt van tevoren met de ouders overlegd en toestemming gevraagd. (Basisondersteuning, zie afbeelding)
Wanneer blijkt dat deze maatregelen niet voldoen, kan besloten worden tot een onderzoek door een extern bureau. Ligt het probleem vooral op het terrein van het gedrag, dan kan besloten worden om via de huisarts de expertise te vragen van het Triversum of het Jeugd Riagg. (Extra ondersteuning, zie afbeelding)

Leerkrachten
Binnen de basisondersteuning biedt de leerkracht of ondersteuner binnen de geplande lestijd, ook differentiatie aan. Dit kan een verkorte of verlengde instructie zijn. Of een keuze in de te maken opdrachten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de materialen voor differentiatie binnen de methode of de leerlingen oefenen extra met aanvullende (digitale) middelen.

Binnen de extra ondersteuning biedt de leerkracht of de ondersteuner extra instructie en inoefentijd (bijv. pré-teaching) aan op doelen die een leerling nog niet voldoende beheerst. De frequentie van deze extra ondersteuning, bovenop de reguliere lestijd binnen het ondersteuningsaanbod, is verschillend en afhankelijk van de behoefte van de leerling.

Zwakke lezers krijgen meer instructie- en leertijd aangeboden. Wanneer er een vermoeden is van dyslexie biedt school wekelijks 60 minuten ondersteuning aan de leerling(en). Hiervoor wordt op school het programma BOUW twee keer per week gedurende 15 minuten ingezet en leest de leerkracht twee keer per week 15 minuten met de leerling(en). We vragen aan ouders hierin ook een actieve houding door thuis ook twee keer in de week 15 minuten te oefenen met het programma BOUW. Ook kan er RALFI lezen ingezet worden.

Extra handen in en/of buiten de klas
Leerlingen die dreigen uit te vallen krijgen extra ondersteuning. Deze ondersteuning kan kortdurend of voor langere termijn worden afgesproken. Het aanbod wordt in overleg met de vakspecialistspecialist en/of de kwaliteitscoördinator vastgesteld en beschreven in een handelingsplan of OPP. Op IKC Braambos hebben we voor deze ondersteuning die buiten de basisondersteuning valt, extra handen in en/of buiten de klas. Deze ondersteuning wordt uitgevoerd door onderwijsondersteunende medewerkers onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht en kwaliteitscoördinator.

De verdeling van de inzet van de onderwijsassistent vindt plaats op basis van de zorg-zwaarte verhouding in de groepen. De werkzaamheden vinden plaats in de groepen 1 t/m 8 en bestaan onder andere uit:

  • Het assisteren van de leraar in de groep bij onderwijsinhoudelijke taken.
  • Het leveren van een praktische bijdrage aan de organisatie van het klassenmanagement.
  • Het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten op schoolniveau.
  • Het begeleiden van kleine groepjes kinderen en zorgen voor een veilig leer en ontwikkelingsklimaat.

(gewijzigd 4 juni 2025)

www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren