Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
3.5 Meerbegaafdheid
De laatste jaren is er in Nederland sprake van een toenemende aandacht voor onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. Ook op IKC Braambos onderkennen we dat (hoog)begaafde kinderen een specifiek onderwijsaanbod nodig hebben. Dit basisaanbod bieden we hen aan in de eigen groep op een structurele wijze, waarbij we streven naar duidelijkheid en haalbaarheid voor leerkrachten, leerlingen en ouders. De leerkrachten worden hierin begeleid door onze specialist meer- en hoogbegaafdheid: Mevr. R (Renske) de Bock. Zij zorgt voor borging van dit aanbod in de groepen en voor de ondersteuning van de leerkrachten voor het uitvoeren van het schoolbrede ondersteuningsaanbod. Dit aanbod vindt plaats door gebruik te maken van de differentiatie mogelijkheden binnen de methodes. De begaafde leerlingen krijgen in hun eigen groep een structurele aanpassing in hun leerstof aangeboden, door middel van compacting en verrijking. Bovendien krijgen zij niveauwerk binnen de keuzetaak. De methode Blink Wereld leent zich daar goed voor. De specialist meer- en hoogbegaafdheid verdiept dit aanbod verder door uitdagende projecten bij de thema’s van Blink te verspreiden onder de leerkrachten. Binnen de basisondersteuning biedt de leerkracht of de ondersteuner instructie en coaching aan op doelen waaraan de leerling gaat werken.
Vervroegde doorstroming van leerlingen heeft niet onze voorkeur. Dit is een maatregel die we inzetten als er geen andere opties meer zijn in de leerlingenzorg om de begeleiding van de leerling optimaal te houden.
Jaarlijks vullen de leerkrachten van groep 2, 3 en 6 de screening hoogbegaafdheid in en de leerlingen van groep 5 doen allemaal mee aan de identificatie procedure van de Day a Week school.
Onze school biedt binnen de extra ondersteuning ruimte voor enkele leerlingen om te participeren aan het programma van de Day a Week School. De leerlingen die hier aan meedoen, komen één dag per week samen met ontwikkelingsgelijken van verschillende scholen. Het lesprogramma is vooral gericht op wiskunde en wetenschap, taal, filosofie en denk strategieën. Hiernaast wordt er aandacht geschonken aan de ontwikkeling van studievaardigheden en zijn er activiteiten om de sociale vaardigheden en persoonlijke reflectie te versterken. De doelen waar de leerling aan werkt op de Day A Week Scool, worden beschreven in een OPP en jaarlijks geëvalueerd met de leerling en ouders.
Bij jonge kinderen kan je nog niet spreken van meerbegaafdheid. Want op jonge leeftijd is het nog niet duidelijk of de voorsprong in de ontwikkeling tijdelijk is of van blijvende aard. Dat komt omdat de ontwikkeling van het jonge kind in sprongen verloopt. Soms gaat de ontwikkeling heel hard, maar het kan ook een tijd langzaam gaan. Wij vinden het belangrijk om deze kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong genoeg uitdaging te geven, want anders lopen zij kans op onderpresteren. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben speciale onderwijsbehoeften en daarom proberen we hier ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk op af te stemmen. Dit aanbod bieden wij in de klas door de leerling aangepaste doelen en verwerkingsopdrachten te geven die aansluiten bij het thema van de groep.
(Gewijzigd 4-6-25)