Moderne methodes

Lezen  
Het aanvankelijk lezen start al in de kleutergroepen. Dit zijn voorbereidende leesactiviteiten waarbij kleuters kennismaken met boeken en andere vormen waarbij wordt gelezen. Ook worden structureel letters aangeboden, die het échte leren lezen in groep 3 gemakkelijker maken. In groep 3 wordt gestart met het technisch leesonderwijs. Dit doen we aan de hand van de methode “Veilig Leren Lezen”. 
In de hogere groepen komt de nadruk te liggen op het begrijpend en studerend lezen.  In de groepen 4 en 5 wordt gebruik gemaakt van de methode voortgezet technisch lezen: “Estafette”. Op school stimuleren wij het lezen door aan het begin van iedere middag 15 – 30 minuten stil te lezen en veel voor te lezen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de grote, actuele bibliotheek. Onder leiding van onze leescoördinatoren wordt deze beheerd door de leerlingen van groep 7 en 8. 
     
     
Schrijven
De leerlingen leren op onze school schrijven met de methode “Pennenstreken”. Het voorbereidend schrijven begint al in de kleutergroepen, waar veel aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van de fijne motoriek en de ruimtelijke oriëntatie. Vanaf de voorjaarsvakantie gaan we aan de slag met het voorbereidend schrijfschrift in de methode pennenstreken.
Vanaf groep 3 beginnen we met het aanleren van de letters en de juiste schrijfwijze ervan, wat later wordt uitgebreid met de verbindingen tussen de letters. Het lopend schrift (aan elkaar schrijven) wordt direct aangeleerd (i.p.v. eerst “blokletters” en daarna “lusletters”). In groep 7 maken we de overstap naar het blokschrift en de ontwikkeling van het eigen handschrift. 
     
     
Bewegend Leren
Kinderen in de basisschoolleeftijd ontdekken de wereld vooral via hun lichaam, maar ze zitten op school per dag zo’n 5 uur stil. Wanneer je beweegt gaat er meer bloed en zuurstof naar je hersenen waardoor je met meer concentratie en rust tot leren kunt komen. Een samenwerking van beiden hersenhelften is hierbij een goed uitgangspunt. We gaan de graag bewegende rechter hersenhelft laten samenwerken met de gestructureerde linker hersenhelft om tot een optimale leeromgeving te komen. Op Het Braambos is een beleidsdocument in voorbereiding. We verwachten dit document in november (2023/2024) vast te stellen en vervolgens te starten met de implementatie van de dynamische schooldag. 
Een dynamische schooldag is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Die afwisseling kan zowel binnen als buiten school plaatsvinden. Belangrijk is dat leerlingen en leerkracht niet langer dan een half uur achter elkaar zitten. Tijdens de dynamische schooldag is het streven dat alle leerlingen minimaal 60 minuten bewegen.
     
     
Actief burgerschap
Sinds 2006 is in de kerndoelen voor het basisonderwijs het onderdeel ‘Actief burgerschap en sociale integratie’ toegevoegd. Wij zien het als taak van de school kinderen op te voeden tot evenwichtige mensen, waarbij normen en waarden en respect voor elkaar het uitgangspunt zijn. Kinderen maken deel uit van een samenleving waarin zij goed met anderen om moeten kunnen gaan. Kinderen kunnen in de school oefenen in het leren samenleven met elkaar, waarbij gelijkwaardigheid een uitgangspunt is. In de lessen schenken wij aandacht aan  bovengenoemde onderwerpen.  
Burgerschap is een integraal onderdeel in ons lesmateriaal (kanjertraining, levensbeschouwing, verkeer en wereldoriëntatie) en  geen los vak. Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt  dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen  krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de  verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te  komen.
     
     
Begrijpend lezen
Vanaf groep 4 wordt er naast het technisch lezen lesgegeven in het vak begrijpend lezen. We gebruiken hiervoor de methode “Grip op lezen” in groep 4 tot en met 7. Deze methode gaat uit van het herhaald instrueren en inoefenen (automatiseren) van 7 leesstrategieën: doel bepalen, voorspellen, voorkennis ophalen, herstellen, vragen stellen, visualiseren, samenvatten.
Groep 7 en 8 werken met de methode “Leeslink”. Leeslink speelt in op wat er in de wereld gebeurt. Met elke week nieuwe teksten, opdrachten en filmpjes. Zo blijven de kinderen nieuwsgierig.
Kinderen leren om volgens verschillende strategieën informatie uit teksten te halen en te gebruiken. 
Goed begrijpend kunnen lezen is een voorwaarde voor het verwerven van kennis bij andere vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde (onderdelen van Blink Wereld geïntegreerd)
     
     

Bewegingsonderwijs
In de groepen  1 en 2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het programma. Dit kan, afhankelijk van het weer, buiten worden gegeven of in de speelzaal.  De leerkrachten observeren o.a. de motorische ontwikkeling van de kinderen en het samen spelen. Voor de gymlessen van groep 1 en 2 zijn gymschoenen wenselijk. Die schoenen blijven op school in een eigen gymtas.

Voor de groepen 3 t/m 8 wordt per jaar door de vakleerkracht een jaarrooster gemaakt, waarop alle onderdelen van gymnastiek en spel aan de orde komen. De vakleerkrachten observeren en beoordelen de leerlingen aan de hand van leerlijnen bewegingsonderwijs. Ook de inzet en sportief gedrag van de kinderen wordt door de leerkrachten gevolgd. 
De leerlingen van groep 3 t/m 8 gymmen twee keer per week in de sportzaal in het hoofdgebouw. Zij hebben hiervoor speciale gymkleding en schoenen nodig. Het gymrooster wordt altijd voorafgaand aan het nieuwe schooljaar bekend gemaakt. 

     
     
Computeronderwijs
De school beschikt over een groot aantal Chromebooks (170) en Tablets (20). Alle leerlingen vanaf groep 1 beschikken over eigen inloggegevens voor onze Office 365-omgeving. We streven ernaar dat alle kinderen (inclusief de kleuters) regelmatig op de computer verwerkingsopdrachten maken. De educatieve software op het gebied van taal, rekenen en woordenschat-onderwijs vormt een onderdeel van de lessen. Ook via internet is veel educatief materiaal te vinden. Spelenderwijs worden de leerlingen op deze wijze vertrouwd gemaakt met de computer en zijn mogelijkheden. Met regelmaat geven we aandacht aan programmeren en coderen. Naast de inzet van ICT bij het aanbieden van de lesstof, geven we de kinderen ook opdrachten om hun eigen ICT-vaardigheden te vergroten. Denk hierbij aan het typen en opmaken van een zelfgeschreven verhaal in Microsoft Word. 
     
     
www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren